Mięśnie dna miednicy

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – wstydliwy problem wielkiego kalibru

Setki tysięcy kobiet cierpi z powodu wysiłkowego nietrzymanie moczu! :O

Dlaczego mamy do czynienia z tak powszechnym problemem?

W czasie ciąży oraz podczas porodu mięśnie dna miednicy ulegają osłabieniu, rozciągnięciu oraz mniejszemu lub większemu uszkodzeniu. Niećwiczone w prawidłowy sposób nigdy nie wracają samoistnie do kondycji sprzed ciąży, natomiast każdy kolejny poród nasila ich niewydolność.
Dodatkowo kobiety w okresie menopauzalnym z powodu: zmian hormonalnych, postępującej wraz z wiekiem utraty elastyczności tkanek oraz w wyniku nietrenowanych nigdy wcześniej mięśni dna miednicy zaczynają odczuwać przykre dolegliwości.
Niezależnie od wymienionych czynników, należy wspomnieć, że tak czy inaczej, mięśnie dna miednicy zaczynają wiotczeć już po 25-tym roku życia!

Jakie są konsekwencje?

Niewydolne dno miednicy prowadzi do:
• wysiłkowego nietrzymanie moczu
• parć naglących
obniżenia/wypadania narządów rodnych
• zaburzenia funkcji seksualnych
• bólu dolnego odcinka kręgosłupa
• bólu w miednicy
• wad postawy
• bólu stawów obwodowych

Gdy stwierdzasz u siebie którykolwiek z wymienionych objawów, możesz podejrzewać, że problem niewydolnego dna miednicy dotknął również Ciebie.

Czy operacyjne leczenie wysiłkowego nietrzymanie moczu jest konieczne?

Nie, jeśli zareagujemy w odpowiednim momencie, zanim dojdzie do zbyt dużych zmian w obrębie dna miednicy.
Pacjentki ze stwierdzonym drugim stopniem wysiłkowego nietrzymania moczu oraz obniżeniem narządów rodnych poprzez prawidłowo prowadzoną rehabilitację uzyskują całkowite wycofanie dolegliwości, a znaczną poprawę osiągają Panie nawet przy trzecim stopniu nasilenia wspomnianych dolegliwości.

Proszę pamiętać, że nawet jeśli doszło do operacji, wtedy również obowiązkowo należy rozpocząć ćwiczenia! Jeśli nie wprowadzi się jak najszybciej prawidłowych wzorców funkcjonowania oraz nie nauczy świadomej aktywacji mięśni dna miednicy, niestety należy spodziewać się nawrotu dolegliwości w przeciągu około dwóch lat od operacji.

Co należy zrobić?

profilaktyka – leczenie zachowawcze – leczenie operacyjne 

Zawsze w przedstawionej kolejności, nie inaczej 😉

Postępującą niewydolność można powstrzymać poprzez subtelny trening mięśni dna miednicy. Polega on na PRAWIDŁOWEJ aktywacji głębokich mięśni dna miednicy – nie ma on nic wspólnego z zaciskaniem zwieraczy (mylnie określane mianem mięśni Kegla) oraz zatrzymywaniem strumienia moczu, które to wtórnie jedynie nasilają dolegliwości.

Świadome ćwiczenia mięśni dna miednicy są skuteczną profilaktyką, a także metodą leczenia, ponieważ tylko wtedy, gdy wprowadzimy je w nasze życie codzienne i będziemy wykonywać zawsze w sytuacjach wzrostu ciśnienia śródbrzusznego (śmiech, kaszel, kichanie, podnoszenie, biegi, skoki itd.) zabezpieczymy nasze dno miednicy przed destrukcją.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy zdecydowanie powinny stać się codzienną rutyną kobiet w każdym wieku, ponieważ… – zdrowa miednica jest potrzebna kobietom w każdym wieku 🙂

 

Na obrazku powyżej widzimy mięśnie dna miednicy, o których mowa w artykule. Wynika z niego, że to całkiem spora grupka, o której istnieniu być może właśnie się dowiedziałaś. No i pytanie jak tą „bandę” poczuć? 😉

Posted in Mięśnie dna miednicy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *